Blogg

Hva er "caching"?

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Når du jobber med en webutvikler vil du kanskje høre begrepet caching (mellomlagring). Caching handler om å gjøre nettsidene dine raske.

Les resten

Tøm cache

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Har vi bedt deg om å tømme cache i nettleseren din?

Når du besøker en nettside i Chrome, Firefox, eller en annen nettleser, lagrer nettleseren deler av nettsiden lokalt på datamaskinen din. Dette refereres til som cache.

Les resten

Melding om usikre sikkerhetssertifikat

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Symantec har rotet sikkerhetsrutinene sine til, og bl.a utstedt sertifikater til personer/organisasjoner uten tilstrekkelige rettigheter.

Etter all sannsynlighet betyr dette at fryktelig mange etterhvert må skaffe seg nytt sikkerhetssertifikat.

Les resten

Trenger du egentlig en app?

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Slik finner du ut om en app er en god investering eller ikke: Alt du trenger å gjøre er å stille ett enkelt spørsmål.

Les resten

En trygg nettside er bra for SEO

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Google skriver i sin egen sikkerhetsblogg at nettsider som ikke bruker sikkerhetssertifikat nå blir markert som usikre, slik at besøkende får vite om den potensielle sikkerhetsrisikoen de utsettes for.

Utrullingen av denne markeringen skjer gradvis, men du kan allerede se sider markert "Ikke sikker" nesten overalt hvor sikkerhetssertifikat ikke er installert.

Les resten

Vi tapte penger

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Vi eksperimenterte med pakkepriser—det var en tabbe. Hovedtanken var vel å gi kunder et mer forutsigbart førsteinntrykk. Vi opplevde imidlertid ganske kjapt at tenkt budsjett fort ble spist opp, og at vi måtte svelge en del lapper for dekke egne utgifter. Resultat for oss: Prosjektet gikk i minus.

Les resten

Guide til bruk av meta description

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Meta description brukes for å oppsummere hva en side innholder. Hvis du nettopp har lagt ut «Produkt A» i nettbutikken din, skal du skrive en til to korte setninger som best beskriver produktet (ca 155 bokstaver).

Les resten

4 tips til valg av domene

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Et domene kan sammenlignes med et telefonnummer, men istedenfor tall du taster inn for å ringe noen, skriver du det inn i en nettleser for å besøke en nettside. Eksempler på domenenavn inkluderer mandarindesign.no, google.com, apple.com, vg.no og dn.no.

Når du skal velge et domene er det viktig å ta følgende 4 tips med i vurderingen.


Les resten

Ta mobil på alvor

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Hvis du ikke tar mobil på alvor gjør du konkurrentene dine en tjeneste.

I 2008 estimerte (kilde) Kleiner Perkins Caufield Byers (kilde) at internettbruk på mobil ville overgå internettbruk på PC/Mac innen 2014.

I skrivende stund befinner vi oss i 2015, og statistikken viser at de hadde helt rett.

Les resten

Todoist, GTD, og en guide til produktivitet

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Er du av typen som ”ikke trenger” gjøremålslister, men ”husker alt i hodet”? Eller kanskje har du forsøkt en rekke løsninger, men stadig opplevd kaos og fortalte oppgaver? I denne artikkelen skal vi ta en kikk på hvordan du kan unngå nettopp dette, og ta tilbake kontrollen og klarheten i livet ditt. Jeg vet hvertfall at dette har vært til stor hjelp for meg personlig.

Les resten

Dette må du vite om sikkerhetskopiering av nettsider

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Hvis først skulle gå galt, er det viktig at du nettsiden din blir sikkerhetskopiert ofte. Vi kan ikke snakke for andre, men vi tar dette veldig seriøst, og derfor tenkte vi å gi deg en kjapp gjennomgang på hvordan vi gjør det, sånn at du kan føle deg trygg som kunde hos oss. Husk også at alt du hører her er detaljert skriftlig i trygghetsgarantien du får når du tegner kontrakt med oss.

Les resten

Valg av domene - dette må du vite

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Dette må du vite om valg av domene.

Når vi snakker om et domene, snakker vi om adressen til nettsiden din. Som eksempel er vårt domene mandarindesign.no. Og når du skal velge ditt domene, er det viktig at du tenker på disse 4 reglene.

Les resten

Hva koster en nettside?

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Dette blogginnlegget har blitt byttet og og revidert mange ganger siden det først ble publisert i 2014.
 
Vi vet at dette spørsmålet er noe dere lurer på, fordi det er et av våre mest leste. Det gir jo mening.

Les resten

Hvorfor nyttegjøre seg av søkemotoroptimalisering

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Gjennom søkemotoroptimalisering er det mulig å både få kunder til å komme til deg, samt skape oppmerksomhet rundt ditt merke, det du selger og dine tjenester. Jo mer som kan gjøres på denne fronten, jo mindre tid behøver du å bruke på aktivt og oppsøke kunder.

Les resten

Hva er fluktfrekvens?

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Bounce rate, eller fluktfrekvens, er en statistikk som forteller deg hvor mange som forlater nettsiden din etter kun å ha sett en side. Med andre ord, hvis en bruker besøker nettsiden din, og så klikker seg videre inn på minst en av undersidene dine før han/hun forlater siden, vil ikke denne brukeren bli inkludert i fluktfrekvensen.

Les resten

Automatiser sosiale medier

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Det kan være tidkrevende å publisere innlegg på Facebook, Twitter, Google Plus og LinkedIn flere ganger hver dag. Den gode nyheten er at mye av denne jobben kan automatiseres.

Les resten

Hva er budsjettet ditt?

av Stian KarlsenBilde av forfatter

En del kunder er ukomfortable med dette spørsmålet fordi de frykter at hvis de sier et beløp, vil vi si at en nettside koster nøyaktig (eller tilnærmet) det beløpet de oppga, til og med hvis prosjektet kunne realiseres for et mindre beløp.

Les resten

Dropbox gir falsk trygghet

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Kanskje er du en av de som bruker dette som "backup" uten å være klar over hvor lite som skal til før det går skikkelig galt?

Les resten

Progressiv forbedring

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Et av spørsmålene kunder ofte stiller er "hvorfor ser ikke nettsiden min identisk ut i alle nettlesere? Svaret er enkelt: ikke alle nettlesere har samme evne til å presentere innhold.

Les resten

Søkemotoroptimalisering av innhold

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Når det kommer til synlighet i søkeresultatene hos Google, Bing, Kvasir og andre søkemotorer, er skriftlig innhold ofte den viktigste faktoren som bestemmer hvor vidt du og din nettside rangeres foran konkurrenter.

Les resten

Ville du bygd et hus uten en plan?

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Vi skjønner at det er fristende å be om designforslag ved første telefonsamtale, men dette ikke er en gunstig måte å jobbe på.

La oss forklare.

Les resten

7 tips for å velge riktig webleverandør

av Stian KarlsenBilde av forfatter

Det finnes mange leverandører der ute, og ikke alle passer med alle. Her følger en liste punkter og spørsmål du bør ta stilling til når du vurderer hvem du skal ansatte for å utvikle ditt nettsted.

Les resten