Ta mobil på alvor

av Stian Karlsen

Bilde av forfatter
Ta mobil på alvor

Hvis du ikke tar mobil på alvor gjør du konkurrentene dine en tjeneste.

I 2008 estimerte (kilde) Kleiner Perkins Caufield Byers (kilde) at internettbruk på mobil ville overgå internettbruk på PC/Mac innen 2014.

I skrivende stund befinner vi oss i 2015, og statistikken viser at de hadde helt rett.

Dette kom ikke som noe sjokk, særlig tatt i betrakning at en studie datert helt tilbake til 2013 utført av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet konkluderte med at ”Mobilkommunikasjon er fullstendig dominerende i Norge” (kilde)

Så langt i 2015 ser vi at 80% av internettbrukere surfer med mobilen.
Når nettsiden din ikke er tilpasset mobil betyr det at du ikke tilbyr kundene dine en brukeropplevelse tilpasset dagens marked. Dette kan føre til tapt inntekt.
Særlig for potensielle kunder er terskelen for å gi opp stor, dersom nettsiden din er vanskelig å bruke på mobil.
Google straffer nettsider som ikke er mobilvennlige bl.a ved å rangere dem dårligere i søkeresultater. Det betyr at ferre kunder finner deg når de søker. Ta testen og finn ut om din nettside møter dagens krav: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Mobiltilpasset design i praksis

Du har kanskje hørt uttrykkene responsivt design, mobilvennlig design eller mobiltilpasset design tidligere.

I dette kapitlet skal vi heretter bruke uttrykket responsivt design, da det best beskriver det vi snakker om.

Forskjellen på en liten mobil og en PC er stor, særlig når det kommer til skjermstørrelse.

Det geniale med en responsiv nettside er at designet automatisk tilpasses, dvs responderer på skjermstørrelsen, og justerer seg deretter.

Problemet som oppstår når man ikke bruker responsivt design, ligger i at det er umulig å designe fikserte løsninger for hver individuelle skjermstørrelse som eksisterer. Da måtte man laget flere tusen versjon av nettsiden sin. Det er ikke realistisk. Man ender derfor opp med nettsider som er vanskelige å bruke på mobil.

Når designet lages responsivt, spiller det ingen rolle om besøkende bruker en iPhone 4, 5 eller 6; selv om alle har forskjellige størrelse på skjermen. Designet tilpasser seg automatisk.

  • Sammenlignet med andre løsninger på samme problemet er dette den desiderte billigste, enkleste og beste—både for deg og dine kunder.
  • Kundene dine får en så optimal opplevelse som mulig.

I praksis betyr dette at det like lett å bruke nettsiden på en stor PC eller Mac, som det er på et lite nettbrett eller en smarttelefon.

Den enkleste måten å forstå dette konseptet på, er å se hvordan det fungerer i praksis. Dette kan du gjøre ved å ta en kikk på nettsidene til våre kunder både via nettleseren på mobiltelefonen din, og via PC’en eller Mac’en din.

Hvis du tar frem din iPhone eller Android-telefon nå, åpner en nettleser og så går til http://magasinblaa.no, vil du se at sidens innhold og layout automatisk justeres for å tilpasse seg den lille skjermen.

Dersom du velger å besøke den samme nettsiden på en PC eller Mac, vil du se at nettsiden denne gang justerer seg etter den store skjermen.

Google anbefaler responsivt design, og når teknologi-giganten Google sier noe, gjør du lurt i å lytte.

Lytt til kundene dine

Hvis du enda ikke er overbevist om lønnsomheten i å ta mobil på alvor, ber vi deg vurdere en studie rett fra Google’s Think Insights (kilde). Her avdekkes bl.a at

  • 96% av brukere har opplevd nettsider som ikke er tilpasset mobil
  • 75% foretrekker mobilvennlige sider
  • 74% sier at det er mer sannsynlig at de vil besøke siden igjen dersom den er mobilvennlig
  • 67% vil mer sannsynlig gjennomføre et kjøp når siden er mobilvennlig
  • 48% har følt frustrasjon/irritasjon over nettsider som ikke er mobiltilpasset

Pass på ryktet ditt

Viktigheten av mobil går ikke bare på salg, men også rykte.

Før internett tok av var man avhengig av å ringe et telefonnummer, sitte i kø og ytre frustrasjonen sin ovenfor en representant i kundeservice-avdelingen.

Hvis man er misfornøyd i dag, legges frustrasjon ofte offentlig ut på Facebook, Twitter og andre sosiale nettverk. Foruten sosiale nettverk finnes det utallige tjenester hvor man kan rangere bedrifter, f.eks basert på karakter eller en skala mellom 1 og 10.

For en stund tilbake var vi i snakk med en bedrift om utvikling av nye nettsider. Det ble aldri noe av, og til den dag i dag kan vi ikke fatte og begripe hvorfor de ikke ville gjøre noe med problemet sitt.

Foruten en dårlig nettside, hadde noen rangert dem med 1 av 5 stjerner og en stygg kommentar i et digitalt oppslagsverk for kundeanmeldelser. Til den dag i dag er det denne anmeldelsen som dukker opp på førsteplass når du søker etter bedriftens navn på Google. Ikke la dette bli deg.

Kunder rapporterer alt fra at dårlig mobiltilpassede sider får dem til å føle at bedriften ikke bryr seg om dem til frustrasjon.

Oppsummering

I 2015 grenser det mot uansvarlig å ikke lage en løsning som ikke er fremtidsrettet og responsiv.

Responsivt design er

  • Bra for kundene dine.
  • Bra for deg.
  • Lett å vedlikeholde.
  • Billig sammenlignet med alternativene.