Hvorfor billig webdesign er kostbart
Noen webdesignere er kun ute etter raske penger, ikke et langsiktig samarbeid. Derfor senkes prisene til det yttereste for å lande salget der og da.
Din umiddelbare reaksjon vil kanskje være at dette er bra for deg, men det er ikke nødvendigvis sant.
Alt for ofte går billig webdesign ut over både kvalitet, support og sikkerhet.
Du får hva du betaler for.
En nettside skal reflektere hva din virksomhet står for, og er ditt ansikt uttad. Nettsiden er ofte det første inntrykket du gir en potensiell kunde, og vi vet alle hvor viktige førsteinntrykk er.
Kjøper du en billig nettside er risikoen for at den ogsåser billig ut desto større - et inntrykk dine kunder, partnere og konkurrenter vil sitte igjen med.
En billigløsning er ofte også en"ferdigløsning", en løsning som flere andre har kjøpt tidligere. Når en av nøklene til god markedsføring på nett er å skille seg ut, er dette vanskelig når du deler et design med mange andre, hvor den eneste forskjellen er litt andre farger og din logo.
En av årsakene til at noen kan tillate seg å selge kjempebillig, er at de har utviklet en eller flere maler på forhånd, og kun justerer enkle ting som fargekartet, bildene og logoen hver gang de selger til en ny kunde. I praksis selger de samme siden om og om igjen.
Ting fungerer ikke som de skal
En billig nettside har heller ikke budsjett til å bli testet ordentlig ut. Det vil si at nettsiden gjerne består av norsk/engelsk-tekst, kontaktskjemaet gir feilmelding ved innsendelse (eller gir ingen tilbakemelding), ikke fungerer i Internet Explorer og er lite brukervennlig på mobil osv.
Dette fører til at kundene dine blir frustrerte og forlater nettsiden din til fordel for en konkurrenter, som på nettet bare er et tastetrykk unna.
Begrensninger på hva du kan gjøre selv
Billige nettsider har også ofte en begrensning med tanke på hva du får lov til å endre selv. Slik at dersom du vil ha mulighet til å legge til flere bilder, informasjonssider, videoklipp etc - må du hver gang belage deg på å betale timepris for å dette gjort.
Disse"små" endringene kan fort bli dyre, og kunne i stor grad vært unngått ved å bruke mer tid på planlegging i forkant. Dessuten er det ofte vanskelig med mye tilpasning i en "ferdigløsning" i utgangspunktet.
Når det kommer til å etablere og styrke din virksomhets posisjonen i markedet, er du nødt til å tenke langsiktig.
En nettside, som er en langsiktig investering, skal gi deg gevinst i flere år fremover.