7 tips for å velge riktig webleverandør
Det finnes mange leverandører der ute, og ikke alle passer med alle. Her følger en liste punkter og spørsmål du bør ta stilling til når du vurderer hvem du skal ansatte for å utvikle ditt nettsted.
Ingen spørsmål er for dumme, og du skal heller aldri være redd for å utfordre ditt potensielle webbyrå!
1) Ikke bli fastlåst. Finn ut hvor lett det er å bytte leverandør når det passer deg!
Ingen kan spå fremtiden, og for alt vi vet kan det godt hende du ønsker å bytte leverandør om 6mnd, ett år eller når som helst. Her bør du stille to spørsmål.
1) Har dere bindingstid?
Mandarin Design har ingen bindingstid. Det er ditt nettsted, og du kan ta det med deg hvor som helst.
2) Hvilken publiseringsløsning bruker dere?
Publiseringsløsningen er det verktøyet som brukes til å oppdatere innhold og administrere siden. Typiske eksempler er WordPress og ExpressionEngine. Dette er et system du som kunde får tildelt, slik at du selv kan legge ut nytt og redigere eksisterende innhold.
Her vil du støte på to typer byrå.
1) De som bruker et egetutviklet CMS (publiseringsløsning).
2) De som bruker et OSS/kommersielt system som brukes av tusenvis eller millioner verden over.
Vi ønsker ikke å si noe negativt om brukeropplevelsen ved egenutviklede systemer, da disse kan være helt greie, det vi ønsker å påpeke, er at dersom du velger et egenutviklet systemgjør du det desto vanskeligere å bytte leverandør senere.
Hvorfor? Fordi hvis du senere ønsker å bytte til en annen leverandør, men har brukt masse tid, krefter og penger på en egenutviklet publiseringsløsning, risikerer du voldsomme kostnader ved at et nytt byrå må sette seg inn i det eksisterende systemet ditt. Her må det bl.a evalueres hvor vidt det er mest kostnadseffektivt å flytte systemet over til den nye leverandøren (hvis den tidligere leverandøren i det hele tatt tillater det), og hvor mye tid det nye byrået trenger på å sette seg inn i hvordan systemet er bygget.
Ønsker du å flytte over til et nytt system, vil du oppleve merkbare kostnader i form av hvordan man skal hente ut informasjon fra det gamle systemet og inn i det nye.
Hadde du brukt et OSS/kommersielt produkt, hadde det vært mye mer sannsynlig at ditt nye byrå allerede var kjent med produktet. En annen fordel er at disse systemene har en tendends til å oppdateres mye oftere, noe som gjøre brukervennlighet og sikkerhet bedre.
Mandarin Design bruker ExpressionEngine, et svært populært, fleksibelt og brukervennlig system. Barack Obama brukte bl.a ExpressionEngine til begge kampanjesidene sine, og vi vet at flere andre byrå bruker dette systemet, så skulle du senere ønske å flytte til en av dem, vil ikke det utgjøre noe problem.
2) Prøvekjør det du kjøper
Lurer du på hvor lett det er å legge til et nytt produkt i nettbutikken? Eller hvordan du lager en ny kategori? Eller hvordan du laster opp et bilde? Eller redigerer en side?Spør! Nøl aldri med å spørre. Et hvert respektabelt byrå vil vise deg på strak arm.
Hos Mandarin Design får du selvsagt gratis opplæring i publiseringsløsning, samt tilgang på fyldig dokumentasjon du kan henvise til når som helst.
Vi er også tilgjengelige for support hver dag.
3) Sørg for at du får hjelp når du trenger det
Dette punktet er litt tricky fordi ingen kan vite 100% sikkert om det du blir fortalt virkelig stemmer.
Du kan imidlertid danne deg visse bilder av hvordan du vil bli behandlet basert på punktlighet, opprettholdelse av løfter og generelt hvordan du blir møtt nå i oppstarten.
I Mandarin Design sverger vi ved å være her for våre kunder. Vi kan nås på e-post og telefon hver dag, og vi hjelper deg mer enn gjerne. Velger du oss vil du erfare ypperlig service.
Vi forstår at våre kunder er det vi lever av, og vi verdsetter dere høyt.
4) Spør om backup!
Hos Mandarin Design blir nettside blir sikkerhetskopiert en gang i døgnet, 7 dager i uka, 365 dager i året.
En nøyaktig kopi av din nettside er til enhver tid ivaretatt på en rekke forskjellige, geografisk atskilte servere. Det betyr at til og med hvis Mandarin Design's lokaler skulle brenne ned, er dine data trygge på minst to andre steder i verden.
5) Vær obs på de som sender deg designforslag uten planlegging i forkant
Vi skjønner at det er fristende å be om designforslag ved første telefonsamtale, men vi mener at dette ikke er en gunstig måte å jobbe på.
Mandarin Design leverer ikke designforslag uten å kartlegge behov først.
Hovedårsaken er at dette passer ikke med vår modell. Vi ønsker først å analysere, kartlegge og planlegge basert pådine behov! Dette er logisk når du tenker på det. Hovedoppgaven til en nettside er å formidle et budskap. Vi føler at det er både bortkastet og uansvarlig å bruke masse ressurser på et design uten å vite hva vi designer for først.
Hos oss er prioritering klinkende klar. Vi produserer design basert på innhold, ikke omvendt!
Innlegget er her, og kan lese ved å følge denne lenken: Ville du bygd et hus uten en plan?
6) Følg med på tidsfrister
Følg med på tidsfrister. Hvis du har blitt fortalt at du skal få en tilbakemelding ila morgendagen men ikke får det, kan du resonere deg frem til at byrået ikke er så nøye med punktligheten. Og tro oss, det kan fort bli irriterende.
7) Hvordan blir du møtt?
Like viktig som dine spørsmålet er byråets spørsmål. Et seriøst byrå vil vise interesse i deg og dine behov.
Kun gjennom en samtale om problemer, behov og ønsker vil man effektivt kunne kartlegge den beste måten å gå videre på.
Vi ønsker deg lykke til, og håper du finner en god partner!
Hvis du lurer på noe er du som vanlig mer enn velkommen til å sende en e-post til post@mandarindesign.no, og vi svarer deg ila dagen.