Dropbox gir falsk trygghet
Oppdatering 13. oktober 2014: ITavisen - Dropbox-feil slettet filer.
Skytjenester som Dropbox, iCloud, Google Drive og lignende har eksplodert i popularitet, men er fortsatt veldig misforståtte. Kanskje er du en av de som bruker dette som "backup" uten å være klar over hvor lite som skal til før det går skikkelig galt?
Oppgaven til en skytjeneste er å synkronisere filer mellom flere enheter - ikke backup.
Veldig få av oss bruker bare 1 datamaskin lenger. Istedet har vi har flere maskiner, smarttelefoner, nettbrett og andre enheter som vi er avhengige av at alltid er oppdatert og snakker sammen (synkronisert).
Når du f.eks gjør en endring i et dokument som ligger på datamaskinen på jobb, er du avhengig av at dokumentet automatisk oppdateres på hjemme-PC'en slik at du kan fortsette der, uten å måtte flytte dokumenter frem og tilbake på USB-penner eller sende dem på e-post til deg selv.
Skytjenester er perfekt til dette formålet. Det er derfor de eksisterer.
Skytjenester som "backup" gir falsk trygghet
Så hvorfor ikke bruke Dropbox-kontoen min som backup også, spør du kanskje? Du har jo tross alt filene dine lagret på både Mac'en, laptopen og kontor-PC'en din. Det skal jo mye til at alle sammen krasjer samtidig. Og til og med hvis de skulle gjøre det, har du jo filene dine lagret på nett (tror du, hvertfall).
Så hvorfor ikke bruke Dropbox-kontoen min som backup også?
På overflaten høres dette fornuftig ut, men du trenger ikke grave dypt for å avdekke en fundamental feil ved den tankegangen.
Husk, skytjenester som Dropbox o.l har som oppgave å synkronisere filer mellom flere enheter, noe som er flott når du skal synkronisere dokumenter, bilder og alt mulig annet, men skulle du gjøre en feil og slette halvparten av et dokument, vil du oppdage at feilen din vil spre seg til både nettet og alle tilkoblede enheter før du får sukk for deg.
Med andre ord, gjør/lagrer du en feil et sted, sprer feilen seg til alle andre steder.
Har ikke Dropbox og lignende tjenester mulighet for å gjennopprette tidligere versjoner av filer?
Jo, en del skytjenester har funksjoner for dette (noen bedre enn andre), men ikke i nærheten av hva dedikert backup har.
Hvis den eneste feilen du gjorde var å overskrive et Word-dokument fungerer det fint å gjennopprette en tidligere versjon via f.eks Dropbox, men hva skjer hvis hele harddisken din feiler og blir korrupt?
Når en harddisk feiler (og tro oss, det skjer med alle), enten som følge av alderdom eller noe annet, er en av de vanligste bivirkningene korrupte filer.
Når vi sier "korrupte filer" snakker vi om det samme som ødelagte filer. Filene blir ulesbare av datamaskinen, og dermed ubrukelige av deg.
I Mandarin Design synkroniserer vi bokstavelig talt flere hundretusen filer, og du kan jo tenke deg hva som skjer hvis harddisken i en av maskinene feiler og filene blir korrupte? Jo, de korrupte filene vil først synkroniseres til skyen (Internett), og så lastes ned på alle tilkoblede maskiner. Hva ender du opp med? Korrupte filer overalt!
For å gjennopprette en korrupt fil i en skytjeneste som f.eks Dropbox, kreves det at du klikker på hver fil individuelt, og se velger hvilken versjon du vil gjennopprette. Kan du tenke deg hvor lang tid det vil ta med hundretusenvis av filer?
Eller hvor lang tid det vil ta med feriebildene dine fra forrige sommer?
Hadde du hatt et ordentlig backup-system på plass, kunne du enkelt og greit spesifisert hvilken dato du vil rulle filene dine tilbake til, trykket på en knapp, og resten ville skjedd stort sett automatisk.
For å være trygg trenger du en skikkelig backupløsning
Hvis du vil være helt trygg, må du opprette ordentlige rutiner for backup.
I neste uke skal vi gå gjennom de mest fundamentale punktene du bør tenke over når det kommer til å implementere en løsning som lar deg sove trygt om natten. Les neste ukes innlegg: 5 ting å tenke på når du planlegger backup.
"Det kommer ikke til å skje med meg.."
Du tenker kanskje at dette ikke kommer til å skje med deg, men inspirasjonen for denne artikkel var at vår Dropbox slettet flere av våre kritiske filer slik at mye av det vi jobbet med forsvant. Vi har feilsøkt problemet både uavhengig og i sammenheng med Dropbox sitt support-team uten å finne ut hva som forårsaket problemet. Samtidig har vi gjort mye research på nett, og funnet at de samme/lignende problemer rapporteres av mange andre.
Obs! Vi kjører selvsagt ordentlig backup på flere forskjellige steder, så i vårt tilfelle var det problemfritt å få tilbake filene igjen, slik at hverken vi eller kunder har blitt påvirket på noe vis. Moralen er at dersom vi hadde stolt ene og alene på Dropbox, hadde det kostet oss dyrt.
Dropbox er ikke backup.