Hva er søkeord, og hvordan blir man funnet på Google?
Optimalisering for søkeord er ingen enkel sak, og det er derfor lurt å planlegge litt ekstra før man starter, istedenfor å kaste seg uti med en sekk full av potensielt irrelevante ord.
Forstå begrepet
Først er det viktig å nevne at bekrepet søkeord er noe misvisende. Et søkeord er nemlig ikke bare begrenset til ett enkelt ord, men kan også være en serie ord. Påbygg til lastebiler er like mye et søkeord som ordet Lastebil.
Forstå hva dine kunder søker på
Hvis du selger påbygg til lastebiler, f.eks aluminiumsplan, bør du tenke nøye gjennom hva en potensiell kunde vil søke på for å finne din type tjenester. Sett deg selv i kundens sko, og forestill deg at du trenger et nytt lasteplan i aluminium til din lastebil.
Som kunde er det svært lite sannsynlig at du går til Google, skriver inn ordet lastebil og trykker enter på tastaturet. Enhver kunde vil vite at et slikt søk vil produsere altfor sprikende og irrelevante resultater. Det er derfor lite lurt av deg å bruke mye tid, penger, og ressurser på optimalisering av nettsiden din for søkeordet lastebil.
Et mer fornuftig søkeord å bruke ressurser på, kan f.eks være lasteplan i aluminium eller påbygg til lastebil i aluminium.
Her ser vi med en gang at søket er mer relevant, noe som bringer oss til neste punkt på listen, nemlig å forstå konkurransen.
Forstå konkurransen
Her snakker vi ikke om konkurransen i markedet, men konkurransen om søkeordene. Sannsynligheten for at du er alene om tilby påbygg til lastebiler er svært liten, dvs, vi vet at det ikke stemmer. Det betyr også at det finnes ekstremt mange andre bedrifter som forsøker å knappe de samme kundene som deg.
Det er her viktig å realitetsorientere seg rundt hvor vanskelig det faktisk kan være å sørge for at søkende finner akkurat din nettside. Og jo mer generelt søkeordet du satser på er, desto vanskeligere blir det å lykkes.
Ord som lastebil, lem, nyttelast, transport, påbygg, osv bør man, spør du oss, bare glemme. 1) De er tilnærmet umulige å konkurrere om, og 2) de er såpass irrelvante at de ikke vil treffe kundene dine uansett. Du kan jo bare tenke deg hvor mange bransjer som leverer påbygg her i verden.
For å få et mer realistisk og vitenskapelig innblikk i søkeord, kan du forsøke Google's Keyword Planner. Her ser vi at ordet påbygg søkes på mer enn 100.000 ganger/mnd.
Google trenger at nettstedet ditt har kjøtt på beina
Med dette mener vi at dersom du ønsker å optimere for søkeordet påbygg til lastebil i aluminium, må dette søkeordet også befinne seg på nettsiden din.
Google's hovedoppgave er å gi sine brukere relevante resultater, en oppgave de er svært flinke til. For deg betyr dette mye arbeid, nemlig å skrive innhold som er relevant.
Hvis nettsiden din ikke er relevant, dukker den ikke opp i søkeresultatene. Punktum.
Dette området er så stort at et blogginnlegg som dette ikke engang kan skrape overflaten av emnet. Vi kan imidlertid si:
- Skriv relevant, grammatikalsk korrekt språk.
- Bruk verktøyet for søkemotoroptimalisering som følger publiseringsverktøyet du får av oss.
- Unngå keyword stuffing. Ikke fyll nettsiden med søkeord bare i håp om at søkende skal finne deg. Google ser rett gjennom denne "strategien", og kan i verste fall straffe deg med enda dårligere rangering enn du hadde i utgangspunktet. Søkeord skal alltid være en del av relevant og saklig innhold.
Forstå forskjellen på organisk og betalt søk
Organisk søk betaler du ikke for. Denne typen søk er best fordi du har opptjent deg en god rangering uten å betale for den, og fordi den er svært troverdig, nettopp fordi du ikke har betalt for den. Klarer du dette, har du klart å levere noe som er relevant. Her spiller flere faktorer inn, men igjen må vi påpeke at et blogginnlegg er for kort til å gå i detalj.
Betalt søk er som du forstår, ikke gratis. Den mest populære plattformen på dette området er Google AdWords. Her kommer også Google's tidligere nevnte Keyword Planner inn i bildet.
Med dette verktøyet får du et kjapt innblikk i hvor mange som søker på ditt søkeord per måned, ca hva det vil koste deg per klikk, og annen relevant data som hjelper deg å finne ut hva det er lurest å satse på.
Hvis du lager en annonse med Google AdWords, havner du øverst på lista når noen søker på ditt søkeord. Litt mer komplisert er det, men grovt sett er det slik det fungerer.
Betaling skjer vanligvis per klikk. Søkeordet påbygg til lastebil har i skrivende stund iflg. Google "høy konkurranse", og koster ca 20,- per klikk. Dette er med andre ord et populært søkeord, som mange av dine konkurrenter byr på.
Strammer du inn med søkeordet påbygg til lastebil i aluminium, vil du trolig kunne slippe unna litt billigere, men med de fordeler og ulemper dette måtte medføre. Ja, søkeordet brukes sjeldnere, men det er samtidig mer spesifikt, og har dermed sannsynligvis en høyere konverteringsrate.
Oppsummering
Som du sikkert har forstått er søkemotoroptimalisering langt fra en svart/hvitt prosess. Planlegging og strategi har mye å si for effekt. Prosessen er også kontinuerlig, og må følges opp og justeres ved jevne intervall for best effekt.
Du kjenner din bransje best. Hva tror du at folk søker på for å finne dine tjenester?