Hva er fluktfrekvens?

av Stian Karlsen

Bilde av forfatter
Hva er fluktfrekvens?

Bounce rate, eller fluktfrekvens, er en statistikk som forteller deg hvor mange som forlater nettsiden din etter kun å ha sett en side. Med andre ord, hvis en bruker besøker nettsiden din, og så klikker seg videre inn på minst en av undersidene dine før han/hun forlater siden, vil ikke denne brukeren bli inkludert i fluktfrekvensen.

Tenk deg at du eier en dagligvareforretning. Målet ditt er ikke bare å selge de varene som står i inngangspartiet, men også de som er plassert lengre inne i lokalene. Med andre ord ønsker du at fluktfrekvensen er så lav som mulig, slik at folk flest tar seg tid til faktisk å gå inn i selve butikken.

Normal fluktfrekvens for en nettside ligger et sted mellom 30 - 60%. Dersom fluktfrekvensen har passert 60% kan det være lurt å gjøre grep for å optimere. Med det sagt finnes det unntak, som f.eks at de besøkende oppholder seg på nettsiden lenge (les: flere minutter) selv om de bare besøker en side. Dette kan f.eks være i tilfeller hvor det leses et blogginnlegg e.l., hvor fluktfrekvens ikke er så viktig. Driver du derimot en nettbutikk, vil 60% være en ganske uheldig statistikk.

Hva skyldes høy fluktfrekvens? 

Høy fluktfrekvens kan kan b.la skyldes at nettsiden er for treg (laster sakte), og at folk ikke er tolmodige nok til å vente. På nett viser det seg at det skal ikke mange sekunder til før besøkende gir opp og går til en konkurrent istedet. Det gjør de fordi de kan.

Det kan også skyldes dårlig kvalitet på traffikkilden. Med det menes at hvis de besøkende fant frem til nettsiden din gjennom et eksempelvis et organisk søk som egentlig ikke gav et relevant resultat, vil ikke brukeren ha noe nytte av å bli. Da anbefaler vi at du sjekker bl.a Google Webmaster Tools som vil gi deg en innsikt i hva besøkende søker på for å finne deg på nett. Kan du optimere innholdet ditt?

Høy fluktfrekvens kan også skyldes lite samsvar mellom annonse og landingsside eller dårlig struktur og designoppsett på nettsiden. Det kan være lurt å se din egen nettside fra kundens perspektiv, og spørre deg selv om hvor vidt du som kunde hadde hatt nytte av informasjonen du blir presentert med.

Det finnes alltid løsninger som kan forbedre dagens situasjon. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende samtale dersom du trenger hjelp med din nettside.