Ting du kan gjøre for å bli synlig på Google

av Stian Karlsen

Bilde av forfatter
Ting du kan gjøre for å bli synlig på Google

Oppsummering

Nøyaktig hvordan Google's søkealgoritme fungerer er en tungt bevoktet hemmelighet, men det betyr ikke at det ikke er mange praktiske grep du kan gjøre for å rangere høyre i resultatene.

I denne artikkel skal vi se på hva du bør gjøre, og hva du bør styre unna hvis du ikke vil kaste bort tiden din.

Det meste av dette kan du gjøre selv, og det du er usikker på kan helt sikkert din webutvikler hjelpe deg i gang med.

1) Skriv en blogg!

En av de viktigste tingene du kan gjøre selv er å sørge for at nettsiden din er full av relevant innhold. Med relevant mener vi innhold som er relevant til det du driver med, og som er av høy kvalitet. Denne artikkelen er et bra eksempel på relevant innhold. Den er informativ, full av gode råd og tips, og ikke minst er den skrevet med korrekt grammatikk.

Google er mer enn lur nok til å oppdage slurv, innhold med lav verdi, og innhold hvor du forsøker å jukse ved å fylle teksten din med keywords i håp om å rangere høyere. Ikke gjør det. Fokuser heller på å skrive på en måte som er lett lesbar av mennesker, ikke maskiner.

Hvorfor anbefaler vi å blogge?

Jo, fordi en blogg oppdateres jevnlig. Google elsker nytt innhold. Hvis du aldri oppdaterer nettsiden din blir den mindre og mindre relevant ettersom tiden går. Google verdsetter sider som jevnlig oppdateres med innhold av høy kvalitet.

Når det gjelder blogging må du være konsekvent for å se en effekt. Du må også være tolmodig. Ingenting skjer over natta.

Hvis du kan produsere 1 solid innlegg i uka ligger du allerede milevis foran konkurransen som ikke blogger i det hele tatt.

2) Ta deg tid til å skrive gode "meta descriptions"

Selv om Google ikke bruker disse til å bestemme rangering, er de likevel veldig viktige for å øke sannsynligheten for at noen klikker på siden din hvis du skulle dukke opp i et søkeresultat.

En "meta description" er en kort tekst på 150 - 160 bokstaver som viser i søkeresultatene.

Enhver respektabel publiseringsløsning (f.eks ExpressionEngine og Wordpress) lar deg skrive egne meta descriptions for alle sidene på nettstedet ditt.

Merk at dersom Google mener at den kan gjøre en bedre jobb med å hente ut tekst fra siden din til å bruke som meta description basert på brukerens søk, vil det overskrive hva du har skrevet (vi nevner det hvis du skulle stusse dersom Google ikke alltid viser din meta description).

Les mer om hvordan du effektivt bruker meta descriptions her.

3) Vær aktiv på sosiale medier

Her snakker vi primært Facebook, Twitter og Google Plus.

Ja, vi vet at "ingen" bruker Google Plus, but guess what, Google verdsetter de som faktisk bruker det. Sjokkerende, ikke sant?

Registrer en konto for bedriften din på hvert sosiale nettverk, og post minst noen ganger per dag. Engasjer også med andre. Et hjelpsomt verktøy for å gjøre dette arbeidet betydelig enklere er BufferApp som vi har skrevet om tidligere, nemlig automatisering av sosiale medier.

Hvorfor hjelper det å være synlig i sosiale medier? Hvis Google oppdager at mange liker og snakker om innholdet ditt, anses du som mer viktig, og du vil rangere høyere. (Ikke kjøp likes, det er for tapere og kan slå tilbake på deg.)

Som et lite sidenotat anbefaler vi at du signerer deg opp for Google Places også. Dette lar Google bekrefte at bedriften din faktisk eksisterer, og hjelper dens kredibilitet.

4) Skaff backlinks fra seriøse aktører

En backlink er det samme som at en annen nettside linker til din nettside. I Google's øyne tolkes dette som at din nettside må være viktig. Noen andre linker jo tross alt til den.

Vær obs, ikke alle backlinks har like stor verdi. Google er smart, og oppdager fort dersom du har kjøpt eller fått backlinks fra nettsider som enten har lite relevant innhold eller er notoriske for å bedrive lureri i form av å jukse andre opp i resultatene.

En backlink i en artikkel hos Dagens Næringsliv er verdt ubeskrivelig mye mer enn tusen backlinks på helt irrelevante sider.

5) Bruk sitemaps

"Sitemaps", eller "sidekart", er datagenererte filer som brukes av søkemotorer for lettere å orientere seg om hva nettsiden din inneholder. Alle respektable publiseringsløsninger har mulighet for å implementere dette.

Hos Mandarin Design er dette en selvfølge, og på toppen av det hele sørger vi for at hver gang du f.eks publiserer et blogginnlegg, gir vi søkemotorene beskjed automatisk slik at innholdet ditt blir tilgjengelig for de som søker så fort som mulig.

6) Ikke kast bort tid på meta keywords

Hvis webutvikleren din sier at det er viktig å bruke "meta keywords" for å rangere høyere på Google bør du se deg om etter noen med mer oppdatert kunnskap.

For en del år siden var det vanlig at folk inkluderte nøkkelord (meta keywords) på nettsidene sine. Hvis din nettside handlet om hårpleie, kunne aktuelle nøkkelord være "shampo" og "balsam". Søkemoterer som Google la merke til dette, og viste siden din til de som søkte etter nettopp disse nøkkelordene.

Det tok imidlertid ikke lang tid før folk begynte å misbruke nøkkelord, og stappet nettsidene sine fulle av ord som var totalt irrelevante til det egentlige innholdet. Det er derfor lenge siden Google (og andre søkemotorer) sluttet å vektlegge dette.

Du hørte riktig. Meta keywords har ingen påvirkning på hvor i søkeresultatene du havner.Dette er bekreftet av Matt Cutts, leder av Webspam-teamet hos Google.

Oppsummering

Vi kommer til å si mer om søkemotoroptimalisering i fremtiden, men for å dele denne bloggen opp i spiselige deler sier vi stopp her.

Takk,
vi sees neste gang!