Søkemotoroptimalisering av innhold

Når det kommer til synlighet i søkeresultatene hos Google, Bing, Kvasir og andre søkemotorer, er skriftlig innhold ofte den viktigste faktoren som bestemmer hvor vidt du og din nettside rangeres foran konkurrenter.

Google (og andre søkemotorer) har brukt mange år på å finjustere sine algoritmer som bestemmer hvilke resultater du ser hver gang du gjennomfører et søk. Det er lenge siden det var mulig å bruke skitne taktikker som "keyword stuffing" og lignende lureri for å rangere høyere. Dagens søkemotorer er mer en avanserte nok til å filtrere ut slikt til fordel for relevant innhold. Noen ganger risikerer man også å bli svartelistet, dvs at søkemotorene eksluderer nettsiden din helt hvis de oppdager at du forsøker å jukse.

"Keyword stuffing" er en teknikk som ble mye brukt for en del år tilbake. Kort fortalt gikk den ut på å fylle nettsiden sin opp med søkeord som ikke var/er relevant til egentlig innhold. Det tok imidlertid ikke lang tid før søkemotorene oppdaget hvor mye dette ble misbrukt, og blir du anbefalt noe slikt, bør du styre langt unna. I verste fall kan du risikere å bli svartelistet, dvs at nettsiden din ekskluderes totalt fra alle søkeresultater.

Fokuser på relevant innhold

Nå som vi vet hvor flinke søkemotorene er til å finne innhold som faktisk er relevant til det man søker etter, er det også viktig å forstå at når man lager innhold, skal man skrive for mennesker - ikke maskiner. Med andre ord, for best mulig rangering, skal du publisere innhold basert på hva din målgruppe er ute etter - ikke hva du tror Google e.l. vil at du skal skrive.

Skriv for din målgruppe, og vit at søkemotorene i lengden vil belønne deg for det.

Nøkkelen til en søkemotoroptimalisert side er todelt

Når du gjør et søk på Google representeres et resultat av to ting. 1) Tittel, 2) Beskrivelse. Begge har du full kontroll over.

1) Tittel

Er du kunde hos oss har du alltid full kontroll over hvordan tittelen (og beskrivelsen) på enhver side under ditt domene skal vises i søkeresultatene. Vi legger imidlertid opp til at du ikke trenger å tenke noe særlig over tittel utover å gi siden et beskrivende navn.

Et enkelt eksempel vil være "Kontakt oss" hvis siden det er snakk om inneholder kontaktinformasjon.

2) Beskrivelse (Meta Description)

Dette er teksten som vises under tittelen i søkeresultatene. Det viktigste her er at den er så relevant som overhode mulig. Beskriv i menneskelige ord hva siden det dreier seg om inneholder. Plasser deg selv i kundens sko, og tenk på hva de er ute etter å vite når de søker.

En beskrivelse som dette bør være ca 155-tegn lang. Den bør også være unik for nettstedet ditt, dvs at du ikke bruker samme beskrivelsen på mer enn en side.

Hopper du over dette steget vil søkemotoren forsøke å hente ut innhold den tror er relevant fra nettsiden din. Noen ganger treffer den, andre gang ikke. Det beste er å ta kontroll over dette selv.

Noen vil informere deg om et tredje punkt, nemlig "keywords", men dette bør du ikke bry deg om

Kort fortalt stammer dette fra utdatert kunnskap. Går man tilbake i tid var det mulig å rangere høyere ved å fylle nettsiden sin med såkalte nøkkelord (diskutert tidligere). Problemet med dette var imidlertid at det ble misbrukt i så stor grad at søkemotorer til slutt valgte å ignorere det.

Trenger du bekreftelse fra høyeste hold, skal du høre på Google, kongen av søk. Kort oppsummert bruker ikke Google keywords i det hele tatt.

Søkemotorvennlige adresser

Det siste vi skal dekke i denne introduksjonen er URL'er. Eksempel på en URL erhttp://mandarindesign.no.

Jo mer lesbare disse er av mennesker, jo bedre er det for søkemotoroptimalisering.

Som et praktisk eksempel kan du vurdere et av våre blogginnlegg: http://mandarindesign.no/blogg/les/hvorfor-billig-webdesign-er-kostbart

Adressen er lett lesbar, og gir deg en anelse om hva siden inneholder til og med før du har besøkt den.

Den samme adressen kunne like godt vært representert gjennomhttp://mandarindesign.no/b.php/c14/47575894&4554 (eksisterer ikke, bare et eksempel).

Forskjellen er at den første adressen er lesbar av mennesker, mens den andre adressen kun er logisk for maskiner. Søkemotorer verdsetter de som tar seg tid til å gjøre adresser lesbare av mennesker. Er du kunde hos oss vil du oppdage at vi kun legger opp til søkemotoroptimaliserte adresser.

Vi håper denne introduksjonen har vært nyttig.