Topp 3 grunner til å yte kundeservice på Facebook
Følger du disse tipsene vil kundene dine sette pris på det.
1) Det øker troverdigheten din
Kunder forventer rask og god behandling.
Hvis du først befinner deg i en situasjon hvor en kunde ønsker å klage, kommentere eller spørre om noe, skal du gjøre det så lett som mulig for kunden å komme i kontakt med deg.
En av effektene sosiale medier har brakt med seg, er at dersom en kunde er misfornøyd og legger dette ut offentlig, kan det fort spre seg og skape generell misnøye og dårlig omdømme. Det er lenge siden en kundeklage var restriktert til en e-post eller en lukket telefonsamtale kunden og deg i mellom.
Ha derfor en plan for hvordan slike ting skal håndteres. Jo fortere du kan svare, jo bedre er det. Har noen fått tilsendt feil vare beklager du bryet med en gang, og ber dem kontakte deg eller kundeservice slik at dere får ryddet opp i det med en gang. Dette vinner du på i lengden.
2) Det viser at du bryr deg
Dette går litt hånd i hånd med punkt 1, men hvis du noen gang har klaget/kontaktet et firma gjennom Facebook og fått nesten umiddelbar respons rettet direkte mot deg, vet at at det er en god følelse. Du føler at du blir ivaretatt, og at de bryr seg om deg og din opplevelse.
3) Vær superhyggelig!
Det spiller ingen rolle hvor misfornøyd en kunde er, du skal smile likevel. Hvis noen skriver at de fikk tilsendt feil mobiltelefon og du svarer
Kontakt kundeservice på xx-xx-xx-xx.
vil ikke kunden føle seg veldig forstått, verdsatt eller godt mottatt.
På den annen side, hadde du svart noe ala
Hei Anna!
Vi beklager bryet. Ring oss på xx-xx-xx-xx så skal vi ordne opp i dette med en gang.
Ha en fortsatt fin dag!
er du nesten garantert at kunden føler seg mye bedre. Og det beste av alt, det kostet deg ingenting.