Ville du bygd et hus uten en plan?
Du vil aldri få et fint hus uten en skikkelig grunnmur og ordentlig planlegging, og det samme gjelder nettsider.
Se for deg at du ber om et hus uten ordentlig planlegging først. Du sier kanskje:"Jeg vil at det skal se kult ut, og at det skal være moderne og stilrent.", men hva betyr egentlig det?
Hva slags resultater forventer du?
Midtveis i konstruksjonen finner du plutselig ut at du ikke liker det du ser. Kanskje vil du flytte inngangsdøren til et helt annet sted, eller stuen er ikke stor nok, eller kjøkkenet føles ikke innbydende nok.
Så hva gjør du? Du ber om å få disse tingene endret, fordi det ble ikke som du forventet.
Hvordan tror du entreprenøren vil reagere på dette? Vil han gjøre disse endringene uten ekstra kostnad? Ville du i det hele tatt vært forberedt på å spørre om noe slikt?
Naturligvis ville du ikke det - det er dømt til å feile
På tross av dette er det ikke uvanlig at nettsider behandles på denne måten. Både kunder og byråer er altfor raske med å kaste ut forslag og design uten å tenke gjennom hva som faktisk trengs først. Men denne strategien er det heller ikke uvanlig at man som kunde får høre: "det kan vi lage, men siden det ikke er en del av planen, vil det koste xxx,- ekstra" osv, osv.
Hvis vi setter oss ned sammen og bruker litt tid på å tenke gjennom nettsidens oppgave, unngår vi mye trøbbel senere.
Dette er logisk når du tenker på det. Hovedoppgaven til en nettside er å formidle et budskap.
Vi føler at det er både bortkastet og uansvarlig å bruke masse ressurser på et design uten å vite hva vi designer for først.
Vi vet at noen byrå leverer ferdige design uten å nøle, men dette er ikke et sjikte vi ønsker å operere i. Vi kan ikke med god samvittighet designe noe uten å ha en plan først.
Vårt mål er å lage noe tilpasset dine behov, og for å gjøre det må vi visualiere oss i dine kunders sko.
Hvorfor trenger dine kunder at du er på nett?
Dette er nøkkelspørsmålet vi alltid vil stille. Nettsiden er ditt vindu til verden. Ditt ansikt uttad. Enten det dreier seg om å gi dine kunder enkel tilgang på informasjon, eller ta brodden av henvendelser du mottar, er det til syvende og sist kundene det handler om. Hvis vi ikke forstår deres behov (og hvordan det indirekte hjelper deg), er det vanskelig å lage en effektiv løsning.
Dine kunder besøker deg fordi de leter etter en løsning. Den løsningen har du kommet til oss for å lage. For å lage en god løsning må vi planlegge og skape sammen. Dette kan ikke gjøres forsvarlig uten at vi kommuniserer først.
Derfor leverer vi ikke designforslag uten å forstå problemet først.