Vi tapte penger

av Stian Karlsen

Bilde av forfatter
Vi tapte penger

Hvis du har brukt bare litt tid på å finne ditt neste webbyrå, har du ganske sikkert også opplevd to ting.

  1. Noen webbyrå lister faste priser direkte på nettsiden sin ("pakkepriser").
  2. Noen webbyrå forteller lite og ingenting om hva en nettside koster.

Irriterende, ikke sant? Det beste hadde selvsagt vært at du visste nøyaktig hva alt ville koste med en gang. Men, som med et hus, kan ikke webbyrået vite hvor mange etasjer du vil ha, hvor stor garasjen skal være, eller om svømmebassenget i kjelleren skal utelukkes eller ei. Dette er årsaken til at mange byrå kvier seg med å legge ut priser, eller oppgi priser ved første etterspørsel—de vil prate med deg først; for å finne ut hva du er på jakt etter.

Når pakkepris gir økonomisk mening

Pakkepriser er en god modell for mange byrå, men dårlig for andre. Det hele kommer an på hvordan byrået jobber.

Når pakkepriser gir økonomisk mening for et webbyrå, er det ofte fordi byrået arbeider innenfor ganske stramme, eller like, rammer ved hver leveranse. Byrået tilbyr ofte en rekke maler, hvorpå disse kan modifiseres med egen logo, fargevalg, mm.

Dette lar byrået levere nettsider på en måte som innebærer lav økonomisk risiko, fordi veldig varierende leveranser fra kunde til kunde er sjelden kost.

Når pakkepris er en fiasko

For andre byrå, som f.eks oss, hvor alt designes og kodes fra bunn, er den økonomiske risikoen større. Årsaken er at leveransen til kunde A kan være en helt annen enn for kunde B, og at det derfor er svært vanskelig å plassere disse leveransene i faste båser til faste priser.

Hvis en kunde kommer til oss med ønske om en nettside for å promotere bedriften sin, men ikke har behov for veldig spesialbygd funksjonalitet, leverer vi dette.

Når bedriftsklubben i Aker Solutions banker på døra med behov for et intranett som sikkert kan levere konfidensiell informasjon til medlemmer, holde styrevalg, og fungere som et register for ledelsen—må spesielle funksjoner planlegges, designes og programmeres.

Det samme gjelder eksempelvis Folkets Hus her i Stavanger, som kom til oss med behov for interne bookingsystemer for utleie av salene sine. Her måtte vi ta høyde for spesielle felt, automatiske e-postutsendelser ved bestillingsbekreftelser, kansellasjoner, mm.

Poenget (bortsett fra skamløs skryt), er å illustrere at slike ting ikke passer under "pakkepriser".

Vi eksperimenterte med pakkepriser—det var en tabbe

Hvorfor vi bestemte oss for at dette var noe som passet for oss kan vi den dag i dag ikke svare på. Kanskje vi falt og slo oss så hardt i hodet at noe gikk helt galt.

Hovedtanken var vel å gi kunder et mer forutsigbart førsteinntrykk. Vi opplevde imidlertid ganske kjapt at tenkt budsjett fort ble spist opp, og at vi måtte svelge en del lapper for dekke egne utgifter. Resultat for oss: Prosjektet gikk i minus.

"Ekseperiment pakkepris" ble derfor skrinlagt, og vi har returnert til det vi kan best: Skreddersydd webdesign.

Til slutt vil vi igjen presisere at pakkepris godt mulig er den rette løsningen for deg, og at det er mer enn nok rom for begge arbeidsmåter. Noen velger det ene, andre noe annet.