Guide til bruk av meta description

av Stian Karlsen

Bilde av forfatter

En meta-tag (eller meta-element) er en liten bit kode som beskriver og oppsummerer innholdet på en nettside.

Nedenfor ser du et eksempel på en meta-tag.

<meta name="description" content="Vi lager knakende gode nettsider, nettbutikker og andre relaterte løsninger. Snakk med oss om ditt behov, eller ta en kikk på noen av våre referanser." />

I redigeringsverkøyet for nettsiden din bør du ha mulighet til å legge inn tekst for meta-tags på egenhånd.

Meta description beskriver sidens innhold

Meta description brukes for å oppsummere hva en side innholder. Hvis du nettopp har lagt ut «Produkt A» i nettbutikken din, skal du skrive en til to korte setninger som best beskriver produktet (ca 155 bokstaver).

Google, Bing og andre søkemotorer vil kutte teksten automatisk dersom den er for lang.

Alle meta-tags skal være unike, dvs forskjellige fra «Produkt A» til «Produkt B».

En god meta description ser slik ut:

Hvis du unnlater å skrive en god meta description vil Google automatisk plukke ut noe fra nettsiden og bruke det istedet. Dette er et greit andrevalg, men ikke å foretrekke fremfor egen tekst.

Merk at Google noen ganger vil hente ut en egne beskrivelser på tross av at du har skrevet din egen meta description, noe som skyldes det at din meta description ikke var relevant nok ifht. hva siden faktisk inneholder.

Skriv ærlig og relevant

Skriv alltid på en relevant måte, dvs på en måte som ærlig beskriver hva potensielle kunder vil møte på dersom de velger å trykke på din side. Hvis du skriver noe som ikke stemmer, risikerer du

  • at potensielle kunder blir sinte
  • et dårlig rykte
  • å bli markert som spam, og dermed straffet ved dårligere rangering i søkeresultatene
  • redusert effekt/rekkevidde

Meta description har ingen direkte innvirkning på rangering

Med rangering snakker vi om hvor høyt din nettside havner i søkeresultatene hos Google. Det er likevel lurt å nyttegjøre seg av meta description.

1) Overbevis potensielle kunder om å velge deg

Hvis din nettside først blir vist i et søkeresultat hos en potensiell kunde, kan en god meta description bidra til at kunden faktisk trykker på linken til din nettside. Dette er din sjanse til å overbevise folk om å velge nettopp deg.

2) Meta-tags brukes som en del av et større bilde for å bestemme rangering

Ingen vet nøyaktig hvordan søkealgoritmen til Google (eller andre søkemotorer fungerer). Dette er tungt bevoktede hemmeligheter, bl.a for å unngå misbruk.

Meta-tags spiller nok ingen direkte rolle på rangering basert på hva du skriver i dem, men det mistenkes likevel at meta-tags spiller en liten rolle som en del av noe større.

Det anbefales at meta-tags brukes, men at de brukes på riktig vis ifht. det vi i dag vet om hvordan søkemotorer fungerer.

Hvis du er ansvarlig for et nettsted, gjør du klokt i å sette deg inn i dette tema. Om ikke bare for bedre resultater, men også for å unngå at du gjør skade.

Vi ser stadig eksempler på det som kalles spam, hvor folk forsøker å jukse seg frem ved å inkludere hundrevis av nøkkelord og annet vas som ikke er relevant siden overhode. Dette kan straffes, og hvis du først havner på svartelisten hos Google, må du jobbe veldig hardt for å komme tilbake i lyset.