Hva er responsivt design, og hvordan kan det hjelpe min bedrift?

av Stian Karlsen

Bilde av forfatter
Hva er responsivt design, og hvordan kan det hjelpe min bedrift?

Du har sikkert hørt om "responsivt design", men vet ikke nødvendigvis hva det er eller om du bør bry deg. Her følger en kort introduksjon som forhåpentligvis vil overbevise deg om hvorfor du bør vurdere å gjøre din nettside responsiv.

Hva betyr responsivt design?

Responsivt betyr at nettsidens utseende responderer (tilpasser) seg enhver skjermstørrelse den blir vist på. Med andre ord, besøker du f.eks http://mandarindesign.no på PC'en din, vil du se siden i full bredde.

Skulle du derimot besøke http://mandarindesign.no på mobilen din, vil du legge merke til at sidens layout har tilpasset seg mobilens skjermstørrelse. Dette gir en behagelig brukeropplevelse.

Besøker du en nettside som ikke er utviklet med responsivt design på mobilen din, f.eks http://brreg.no, vil du legge merke til det motsatte, dvs at siden ikke tilpasser seg skjermstørrelsen på mobilen din.

Ulempen med et ikke-responsivt design er bl.a at nettsiden blir mye vanskeligere å navigere.

Nedenfor har vi inkludert en video som illustrerer responsivt design i praksis. Videoen er tatt fra nettsiden til en av våre kunder, Fablounge. Merk at den responsive versjonen av Fablounge vil bli lansert ila en ukes tid, og ikke enda er tilgjengelig for allmennheten.

Responsivt design er billig sammenlignet med separate mobilsider

Før responsivt design utviklet man ofte helt separate mobilsider, noe som vanligvis er mye dyrere enn responsivt design. Det kunne også føre til at man måtte oppdatere nettsiden sin på to forskjellige steder.

Med responsivt design oppdaterer du nettsiden din et sted, men med trygghet om at det fungerer overalt.

Det finnes altfor mange mobiltelefoner til at noe annet enn RD er lønnsomt

Fordi det lanseres nye mobiltelefoner hele tiden, er det umulig å lage fikserte løsninger som fungerer på mobil. Det er rett og slett umulig å dekke alt.

Det er her responsivt design kommer inn i bildet, da det kan tilpasse seg både dagens og morgendagens telefoner helt av seg selv. På den måten spiller det liten rolle hvilke telefoner som eksisterer i dag eller som blir lansert i morgen - responsivt design tilpasser seg så godt som alt.

Google prioriterer responsivt design

Google rapporterer selv at sider som er responsive vil prioriteres høyere i søkeresultatene enn sider som ikke er tilrettelagt mobil. Investering i responsivt design betyr bedre synlighet når folk søker etter deg/dine tjenester på nett.

Brukeropplevelse er viktig!

Vi vet godt at innhold alltid vil være viktigst, men hvis det er vanskelig for brukerne å finne det de leter etter, spiller det liten rolle hvor solid innholdet egentlig er.

Responsivt design øker brukervennlighet betraktelig, og en av de første reglene for alle nettsider er at de skal være så lett betjenbare som mulig.

Post og teletilsynet rapporterte i 2013 at over 50% av oss bruker mobilen til surfing på nett

Bl.a på grunnlag av dette er det særdeles viktig å sørge for at nettsiden din er lett å bruke ikke bare på PC og Mac, mens også på mobil og nettbrett.

Andelen som surfer på Internett via mobilen hver dag, har økt fra 22 prosent i 2011 til 53 prosent i 2013.
Kilde: http://www.npt.no/aktuelt/nyheter/mobilkommunikasj...

Har du lyst på et responsivt design til din nettside?

Vi kan levere et solid og fremtidsrettet resultat, så  nøl ikke med å ta kontakt.